Buletin Sabah FA...Info dan Keputusan terkini perlawanan bola sepak Sabah

SKUAD SABAH FA MUSIM 2019

SKUAD SABAH FA MUSIM 2019

Rabu, 11 April 2018

Badak Teruskan Momentum Kemenangan

Badak Teruskan Momentum Kemenangan

Badak Teruskan momentum kemenangan. Badak Sabah meraih kemenangan pertama Liga Perdana mereka dalam tiga perlawanan selepas merakam kemenangan 3-1 ke atas UITM FC di Stadium Likas malam tadi.

Walaupun mereka mengalahkan DPMM FC 3-1 dalam persahabatan, pasukan Jelius Ating tidak mencapai kemenangan Liga Perdana sejak 24 Februari lalu.

Sabah memburu kemenangan dalam tiga perlawanan tanpa kemenangan mereka di mana mereka hanya seri bertemu Sarawak (Home) dan MISC-MIFA.

Baca Laporan Penuh Sabah FA vs UITM FC

Di antara kedua-dua perlawanan itu, mereka juga ditunjukkan pintu keluar dalam pusingan kedua pertandingan Piala FA selepas disingkirkan oleh Johor Darul Ta'zim 2-1 dalam masa tambahan.

Tetapi gol dari Maxsius Musa, Sabri Sahar dan Heo Jaenyeong memberi jaminan kepada mereka kemenangan atas lawan mereka yang bersemangat, yang menjaringkan gol saguhati melalui Bakary Dao di masa pertama.

Badak Teruskan Momentum Kemenangan

Maxsius meletakkan Badak Sabah mendahului dengan jaringan minit ke-15 selepas hantaran cantik oleh Lee Gil Hoon. Dia berjaya melepasi pemain pertahanan UiTM sebelum melepaskan gol pembukaan dari jarak enam meter.

Tetapi UiTM berjaya meletakkan tekanan kepada tuan rumah dengan jaringan pada minit ke-36 melalui Bakary Dao. Penyerang Ivory Coast, yang masuk untuk Mohd Asnan Awal Hashim yang tidak berfungsi seminit selepas itu, melalui tandukan kuat dari jarak dekat yang menyebabkan Robson Rendy Rining terkejut.

Heo boleh menjaringkan gol penyamaan untuk Badak Sabah selepas itu, tetapi percubaannya terkena tiang gol pelawat.

Tetapi Sabah tidak akan dinafikan memenangi 2-1 pada separuh masa kedua apabila tendangan bebas Sabri Sahar yang luar biasa diambil dari sebelah kiri kotak penalti UiTM terus ke belakang gawang.

Badak Sabah dibentangkan dengan peluang terbaik untuk pendahuluan selesa tetapi Lee menyaksikan sepakan voli yang kuatnya disekat oleh penjaga gol pada minit ke-56.

Pada minit ke-63, UiTM FC terpaksa bermain dengan sepuluh pemain apabila Muhammad Nursalam diperintah keluar padang kerana menerima kad kuning kedua.

Dia pertama kali diberi amaran pada babak pertama selepas pelanggaran terhadap Sabri sebelum dihukum untuk kali kedua apabila dia didapati melakukan keksaran terhadap Heo.

Dengan kelebihan satu pemain, Badak Sabah akhirnya berjaya mengandakan gol menerusi Heo, yang melepaskan diri dari back-pass dari Maxsius dengan sepakan dari luar  kotak penalti.

Badak Sabah mungkin telah memanjangkan pendahuluan mereka lewat, namun gagal menyambung banyak peluang yang mereka buat. Dengan kemenangan itu, mereka kembali ke tempat kedua dalam kedudukan 12 mata ketika menyaksikan Sarawak, yang tinggal di tempat kedua selepas menang 1-0 ke atas MISC-MIFA di Kuching pada hari Jumaat.

Sabah akan bertemu dengan pendahulu liga Felda United FC pada Sabtu di Stadium Likas. Badak Teruskan Momentum Kemenangan- New Sabah Times
Share:

0 comments:

Catat Ulasan

FANPAGE FB

FANPAGE FB

Arkib Blog