Buletin Sabah FA...Info dan Keputusan terkini perlawanan bola sepak Sabah

SKUAD SABAH FA MUSIM 2019

SKUAD SABAH FA MUSIM 2019

Selasa, 11 Disember 2018

HAMID SOKONG DATUK PETER ANTHONY PRESIDEN SAFA

HAMID SOKONG DATUK PETER ANTHONY PRESIDEN SAFA



Hamid (duduk tengah) bersama dengan Datuk James Wong (duduk kiri), Rosdy Wasli (duduk kanan) dan beberapa ahli Safa dalam sidang akhbar hari ini. Gambar SNT/Zakaria Damit
Baca Juga:
TUNGGAKAN GAJI LIMA BULAN PEMAIN SABAH BERJUMLAH RM6 JUTA DILANGSAIKAN SEBELUM KRISMAS 
Juara bertahan Keningau mahu jaga reputasi juara Liga Bola Sepak KDMM 
PEMAIN SABAH MEMBOIKOT MAHU SAFA LUNASKAN BAYARAN GAJI 
Igor Cerina kembali perkuatkan skuad Badak 
Peminat bola sepak yakin Harimau pijak Gajah di Bangkok 
Stadium Putatan bernilai RM 8.8 juta bakal dibina 
Rawilson pemain terbaik undian peminat musim 2018 
Jordan Ollerenshaw bersemangat beraksi bersama Harimau Malaya  
Siapa yang patut kekal pemain import Sabah? 
Siapakah G. Torairaju? 
G. Torairaju bakal mengendalikan skuad Badak musim 2019? 

KOTA KINABALU: Datuk Peter Anthony adalah calon terbaik untuk menerajui dan seterusnya menyelamatkan Persatuan Bola Sepak Sabah (Safa) daripada keadaan genting yang dihadapi sekarang.


Bercakap atas kapasitinya sebagai Timbalan Presiden 1 Safa, Haji Hamid Apdal mengumpamakan perlantikan Peter sebagai “bekalan oksigen yang sampai kepada pesakit di ICU.”


“Beliau telahpun membuat pengumuman di Keningau semalam dan oleh kerana itu saya percaya beliau telah mendapat restu daripada Ketua Menteri,” katanya dalam satu sidang akhbar di kediamannya hari ini.


Semalam, semasa merasmikan pertandingan Liga KDM Malaysia, Peter yang juga Menteri Pembangunan Infrastruktur menyatakan bahawa beliau diberi mandat oleh Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal untuk menerajui Safa.


Peter juga memberi jaminan bahawa tunggakan gaji lima bulan para pemain berjumlah RM6 juta akan dilangsaikan sebelum Hari Krismas.


“Dari segi perlembagaan persatuan ada peruntukan membolehkan seseorang itu dilantik sebagai Presiden Kehormat dan kita menyokong penuh agar beliau dilantik menjadi Presiden Kehormat,” kata Hamid.


Memandangkan Safa kini tidak mempunyai presiden selepas penyandang, Alijus Sipil meletakkan jawatan maka Peter sebagai presiden kehormat boleh menjalankan tugas presiden untuk memanggil mesyuarat, serta memastikan pentadbiran Safa dalam keadaan teratur, katanya.


“Memastikan Safa dalam keadaan teratur termasuk dari segi pembayaran gaji yang tertunggak kepada para pemain sebelum 13 Disember ini amat penting sekali,” katanya.


Sekiranya, Safa terus gagal menyelesaikan terutamanya kemelut kewangan mereka, besar kemungkinan skuad Badak tidak akan dibenarkan beraksi dalam Liga Malaysia musim hadapan.


Mengenai status beliau setelah menghantar surat perletakan jawatan beberapa hari selepas menang pemilihan dalam kongres Safa pada Ogos lalu, Hamid berkata perletakan jawatannya itu telah ditolak oleh jawatankuasa Safa.


“Sehingga kini saya juga tiada menerima apa-apa surat penerimaan perletakan jawatan daripada Safa.


“Oleh itu apabila perkara mengenai perlantikan Datuk Peter Anthony timbul maka saya terpanggil untuk menyatakan sokongan penuh saya bagi beliau menerajui Safa,” katanya.


Hamid berkata semua tindakan yang diambil sekarang haruslah menjurus kepada pemulihan Safa agar pasukan bola sepak negeri dapat menghadapi musim baharu dengan penuh keyakinan.-SabahNewsToday
Share:

0 comments:

Catat Ulasan

FANPAGE FB

FANPAGE FB

Arkib Blog