Buletin Sabah FA...Info dan Keputusan terkini perlawanan bola sepak Sabah

SKUAD SABAH FA MUSIM 2019

SKUAD SABAH FA MUSIM 2019

Selasa, 12 Februari 2019

Chong Wei mahu ke Olimpik 2020

Chong Wei mahu ke Olimpik 2020


CHONG WEI

Di sebalik peningkatan prestasi pemain muda negara, jaguh perseorangan Datuk Lee Chong Wei tetap berkeyakinan dapat bersaing untuk merebut slot ke Sukan Olimpik 2020 di Tokyo.

Mengakui berdepan persaingan sengit, khususnya daripada Lee Zii Jia dan pemain profesional Liew Daren yang masing-masing beranking ke-28 dan -29 dunia, Chong Wei yang kini di tangga ke-30, berkata peluangnya tetap ada untuk membaiki kedudukan.

“Jangan kata saya tidak layak (ke Sukan Olimpik). Sasaran saya adalah mahu beraksi di Sukan Olimpik buat kali kelima.

“Apa saja boleh berlaku,” kata pemenang pingat perak Sukan Olimpik sebanyak tiga kali itu kepada pemberita selepas menjalani latihan di Akademi Badminton Malaysia, Bukit Kiara, di sini semalam.

Beliau memberi contoh kejayaan dua beregu negara pada temasya Sukan Olimpik Rio 2016, Goh V Shem-Tan Wee Kiong dan Chan Peng Soon-Goh Liu Ying yang membuat kejutan apabila meraih pingat perak.

“Ketika itu kontinjen dan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) hanya sasar satu pingat sahaja iaitu saya. Jadi jangan berputus asa. Dalam kejohanan besar, banyak pemain membuat kejutan,” katanya.

Pemain berusia 37 tahun itu turut memohon kepada semua pihak agar memberikan sokongan moral kepada pemain negara berbanding membebankan mereka dengan tekanan yang tidak perlu.

Dalam pada itu, Chong Wei mengesahkan beliau akan membuat kemunculan semula pada saingan Terbuka Malaysia, April depan selepas berehat panjang susulan kanser hidung yang dihidapinya.

Mengenai perkembangan latihannya, Chong Wei berkata fokusnya ketika ini ialah meningkatkan semula kecergasan otot serta ketahanan fizikalnya.

“Tahun ini sangat penting untuk semua pemain kerana tumpuan adalah layak ke Sukan Olimpik. Jika tiada peningkatan dalam setiap kejohanan tahun ini, peluang untuk perbaiki ranking semakin sukar jadi pemain perlu tunggu empat tahun lagi untuk ke Olimpik.

“Jurulatih telah menerangkan mengenai kejohanan apa yang akan disertai pemain. Bermula Mei ini adalah paling penting untuk pemain mengumpul mata ke Sukan Olimpik.

“Pemain tidak boleh ambil mudah dalam apa juga kejohanan. Saya percaya beraksi ke Sukan Olimpik adalah impian semua pemain,” katanya. — Bernama
Share:

0 comments:

Catat Ulasan

FANPAGE FB

FANPAGE FB

Arkib Blog